2022. gada novembrī, salīdzinot ar 2021. gada novembri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 21,8 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa pieaugumu 2022. gada novembrī, salīdzinot ar 2021. gada novembri, bija ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (7,5 procentpunkti), pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (7,5 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (2,5 procentpunkti), dažādu preču un pakalpojumu grupai (0,9 procentpunkti), restorānu un viesnīcu pakalpojumiem (0,7 procentpunkti).
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 29,5 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija maizei (+39,3 %), konditorejas izstrādājumiem (+28,3 %), miltiem un citiem graudaugiem (+53,6 %), makaronu izstrādājumiem (+31,9 %), rīsiem (+35,2 %), brokastu pārslām (+20,9 %). Dārgāks bija siers un biezpiens (+37,2 %), piena produkti (+37,6 %), piens (+43,2 %), sviests (+37,2 %), olas (+20,2 %), jogurts (+19,2 %). Cenas kāpa žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+23,9 %), mājputnu gaļai (+40,6 %), cūkgaļai (+22,0 %), gaļas izstrādājumiem (+23,6 %) un liellopu gaļai (+36,5 %). Gada laikā cenas pieauga kafijai (+33,0 %), svaigiem dārzeņiem (+22,7 %), svaigiem augļiem (+20,0 %), cukuram (+82,6 %), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+30,6 %), saldējumam (+22,2 %), šokolādei (+19,7 %), augu eļļai (+34,4 %), mērcēm un garšvielu piedevām (+45,1 %), augļu un dārzeņu sulām (+17,1 %). Sadārdzinājās ievārījums un medus (+23,1 %), saldumi (+27,9 %), saldētas zivis (+37,4 %), atspirdzinošie dzērieni (+20,7 %), sāls un garšvielas (+35,7 %), svaigas vai atdzesētas zivis (+20,8 %), žāvēti, citādi konservēti vai apstrādāti dārzeņi (+20,6 %), tūlītējai lietošanai gatavi ēdieni (+28,4 %), žāvēti augļi un rieksti (+20,2 %), margarīns (+31,9 %), čipsi (+35,6 %), olīveļļa (+17,0 %), žāvētas, kūpinātas vai sālītas zivis (+19,8 %), tēja (+14,8 %).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 6,2 %. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 7,1 %, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 4,7 %.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 44,4 %. Gada laikā būtiskākais cenu pieaugums bija siltumenerģijai, cietajam kurināmajam, dabasgāzei un elektroenerģijai. Sadārdzinājās ūdensapgāde, kanalizācijas pakalpojumi, atkritumu savākšana, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, kā arī mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi. Savukārt cenas samazinājās mājokļa īrei.
Mājokļa iekārtas grupā cenas pieauga vidēji par 12,3 %, galvenokārt sadārdzinoties mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, mājokļa mēbelēm, galvenajām mājsaimniecības ierīcēm, neelektriskiem virtuves piederumiem un priekšmetiem, kā arī traukiem.
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis kāpa par 9,1 %. Gada laikā dārgāki kļuva zobārstniecības pakalpojumi, farmaceitiskie produkti, ārstu speciālistu pakalpojumi, brilles un kontaktlēcas, medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi.
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas palielinājās par 18,2 %, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 28,4 %. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 38,7 %, benzīns – par 17,5 %, bet auto gāze – par 7,5 %. Cenu kāpums bija personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, lietotām automašīnām, pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem, jaunām automašīnām, kā arī pasažieru aviopārvadājumiem.
Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas kāpa par 8,8 %. Gada laikā cenas pieauga barībai lolojumdzīvniekiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, kancelejas precēm un zīmēšanas piederumiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai, ziediem, kā arī laikrakstiem un žurnāliem.
Restorānu un viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 19,2 %. Dārgāki bija ēdināšanas pakalpojumi, tai skaitā cenu kāpums bija restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem – par 17,4 %, ēdnīcu pakalpojumiem – par 19,0 % un ātrās ēdināšanas pakalpojumiem – par 19,3 %. Gada laikā sadārdzinājās arī viesnīcu pakalpojumi.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās par 18,0 %, ko visbūtiskāk ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāka bija autotransportlīdzekļu apdrošināšana, uzturēšanās izmaksas veco ļaužu pansionātos, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi, finanšu pakalpojumi.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija apģērbiem, telekomunikāciju pakalpojumiem un apaviem.
Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 1,1 %
2022. gada novembrī, salīdzinot ar 2022. gada oktobri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 1,1 %. Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa pieaugumu bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (0,4 procentpunkti), ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (0,2 procentpunkti), dažādu preču un pakalpojumu grupai (0,2 procentpunkti), mājokļa iekārtai (0,1 procentpunkts).
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 1,5 %. Būtiskākais cenu pieaugums bija maizei (+3,0 %) un konditorejas izstrādājumiem (+3,7 %). Cenu kāpums bija arī svaigiem dārzeņiem (+3,3 %), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+2,5 %). Sadārdzinājās piena produkti (+3,0 %), ko galvenokārt ietekmēja akciju noslēgumi skābajam krējumam. Dārgāks bija piens (+2,9 %), olas (+4,1 %), cukurs (+4,8 %), svaigas vai atdzesētas zivis (+7,9 %), mērces un garšvielu piedevas (+7,1 %), jogurts (+2,5 %), konservētas vai pārstrādātas zivis un jūras velšu izstrādājumi (+2,8 %). Akciju noslēgumu rezultātā cenas pieauga sieram un biezpienam (+0,7 %) un sviestam (+2,4 %). Cenas palielinājās kafijai (+0,8 %), gaļas izstrādājumiem (+1,7 %), žāvētām, kūpinātām vai sālītām zivīm (+7,3 %). Būtiskākais cenu kritums grupā bija cūkgaļai (- 1,7 %) un mājputnu gaļai (-1,2 %). Akciju ietekmē lētāka bija augu eļļa (-4,0 %), augļu un dārzeņu sulas (- 3,1 %), kartupeļi (-3,3 %).
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 1,1 %. Būtiskākais cenu pieaugums grupā mēneša laikā bija siltumenerģijai. Dārgāka bija arī elektroenerģija, ūdensapgāde un kanalizācijas pakalpojumi. Savukārt lētāka kļuva mājokļa īres maksa.
Mājokļa iekārtas grupā cenas pieauga vidēji par 2,5 %. Noslēdzoties akcijām, sadārdzinājās mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļi. Dārgākas bija arī mājokļa mēbeles un trauki.
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis kāpa par 0,9 %. Sadārdzinājās ārstu speciālistu pakalpojumi, farmaceitiskie produkti un zobārstniecības pakalpojumi.
Sakaru grupā cenas pieauga vidēji par 2,4 %. Dārgāki kļuva mobilā tālruņa pakalpojumi un interneta piekļuves pakalpojumi.
Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi kļuva dārgāki par 0,8 %. Mēneša laikā cenas pieauga barībai lolojumdzīvniekiem un ziediem. Savukārt lētāki bija kompleksie atpūtas pakalpojumi.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās par 3,2 %. Akciju noslēgumu ietekmē dārgākas bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais kāpums bija dīzeļdegvielai (+1,2 %), restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, alum, rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, ātrās ēdināšanas pakalpojumiem. Savukārt cenas samazinājās benzīnam (-0,9 %), apaviem, viesnīcu pakalpojumiem un stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem.
Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2022. gada novembrī bija par 41,8 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 44,9 %, bet pakalpojumiem – par 31,2 %.
1,212 skatījumi