Mazumtirdzniecības tīkls „Maxima Latvija” uzskata, ka PVN samazināšana Latvijā raksturīgiem dārzeņiem, augļiem un ogām no 21% uz 5% nav pienācīgi samazinājusi dārzeņu kopējās cenas mazumtirdzniecībā, jo pietiekami cenas samazinājis tikai viens tirdzniecības tīkls – „Maxima Latvija”. „Maxima Latvija” īstenotais cenu samazinājums ir arī nozīmīgākais kopējo statistisko cenu krituma iemesls.
Šādu secinājumu „Maxima Latvija” analītiķi izdarīja salīdzinot dārzeņu cenas 2018. gada janvārī kā lielākajos tirdzniecības tīklos, tā arī mazākos veikalos.
„Mums ar zināmu skepsi nākas raudzīties uz Latvijas Agroresursu un ekonomikas institūta lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra izplatīto informāciju, ka cenas ir samazinājušās vai jaunā PVN likme vismaz esot ierobežojusi cenu kāpumu. Mēs apšaubām arī apgalvojumu, ka turpmāku cenu samazinājumu ir kavējusi dārzeņu sezonalitāte, jo PVN jau ir samazināts no 2018. gada 1. janvāra”, komentē „Maxima Latvija” komercdirektors Viktors Troicins.
„Maxima Latvija” uzskata, ka lielākie tirdzniecības tīkli nav rīkojušies pietiekami atbildīgi, bet mazie veikali nav spējuši samazināt cenu neefektīva biznesa modeļa dēļ. Tāda pati situācija vērojama arī citās produktu grupās, piemēram, līdz ar „Maxima Latvija” lēmumu samazināt regulārās cenas teju 1000 svarīgām ikdienas precēm, tika sagaidīts, ka līdzīgu soli spers arī citi nozares spēlētāji, tādējādi cenas svarīgām ikdienas precēm tuvākajā laikā mazumtirdzniecības nozarē varētu samazināties līdz pat 15%, taču tirgus reaģē ļoti lēni.
„Neatkarīgs cenu monitoringa institūts būtu atbilstošākais godprātīgas tirdzniecības veicinātājs. Aicinām nevalstiskās organizācijas vai medijus tādu izveidot. Tad nebūs iespējami absurdi gadījumi, kā ar skrūvgriezi, kas nesen viena tirdzniecības tīklā “it kā akcijā” maksāja būtiski dārgāk nekā citos veikalos,” turpina V. Troicins.
2,505 skatījumi