Ikdienas pārtikas preču patēriņa groza uzcenojuma griestu noteikšana negatīvi ietekmētu konkurences situāciju tirgū, savukārt tirgošana zem pašizmaksas mazinātu ienākumus valsts budžetā. Jau šobrīd patērētājs, sekojot līdzi piedāvājumam, var izvēlēties ikdienas produktus ar mazāku uzcenojumu un par pieejamu cenu, uzskata skaidro SIA “Latvijas Tirgotāju savienības” (“LaTS”) valdes priekšsēdētājs Raimonds Okmanis.
“Pircējam būtu svarīgi ne tikai akli sekot reklāmām, piemēram, televīzijā, bet pārdomāt pirkumus un salīdzināt dažādu tirgotāju un ražotāju piedāvātās cenas. Jau šobrīd daļā veikalu uzcenojums ir salīdzinoši ievērojami mazāks, nekā lielajos tirdzniecības centros, kas aktīvi reklamējas centrālajos medijos. Fiksēta uzcenojuma noteikšana ikdienas pārtikas preču grozam drīzāk kropļotu tirgu,” saka R. Okmanis.
Ekonomikas ministrijā šobrīd tiek vērtēta uzcenojuma griestu noteikšana ikdienas pārtikas preču patēriņa grozam. Priekšlikuma būtība ir ierobežot mazumtirgotāju rīcības brīvību attiecībā uz izvēlēto cenu veidošanas politiku. Ikdienas pārtikas preču patēriņa grozā esošajām precēm tiktu noteikts uzcenojuma ierobežojuma slieksnis.
“LaTS” šādu soli neatbalsta, jo “cenas regulē tirgus un šāda politika izraisītu tirgus kropļošanu.” Mazumtirdzniecības tīkla vadītājs norāda, ka tieši pircēja ziņā ir ar savu maciņu atbalstīt tos tirgotājus, kas piedāvā produktus ar mazāku uzcenojumu.
R. Okmanis arī kritiski vērtē preču tirgošanu zem pašizmaksas. “Parasti šādā situācijā, kad tiek izziņotas ārkārtīgi zema cena kādam produktam, tai pašā laikā citām precēm tās tiek paaugstinātas, lai izlīdzinātu starpību. Reālajā dzīvē reti pērkam tikai vienu, lētāko produktu, pirkumu grozā vieta atrodas arī citām precēm, kas, iespējams, tieši superlēto produktu piedāvājušajam veikalam būs krietni dārgākas nekā citur,” skaidro mazumtirgotāju pārstāvis.
Turklāt tirgošana zem pašizmaksas samazinātu ieņēmumus valsts budžetā, piebilst “LaTS” vadītājs.
Runājot par plaši apspriesto iniciatīvu svētdienās slēgt lielveikalus, R. Okmanis ir noskaņots pozitīvi. “Šāda prakse, kas jau šobrīd darbojas, piemēram, Vācijā un citviet, būtu apsveicama ne tikai kā pamudinājums cilvēkiem pavadīt brīvdienas veselīgāk un lietderīgāk. Tas arī būtu kā svaiga gaisa malks mazākiem piemājas un reģionu veikaliem, kuros svētdienās pieaugtu apmeklētāju plūsma.”
“LaTS” dibināts 2007. gadā kā SIA “Latvijas tirgotāju savienība”, kas apvieno mazos un vidējos Latvijas pārtikas mazumtirdzniecības uzņēmumus ar mērķi samazināt to izmaksas, uzlabot konkurētspēju vietējā tirgū un veikt kopējus mārketinga pasākumus. Tīklā šobrīd apvienojušies 260 uzņēmumi ar vairāk nekā 500 tirdzniecības vietām visā Latvijā.
928 skatījumi