Nesen Eiropas Revīzijas palātas auditā secināts, ka īsā laika posmā dzelzceļa līnijas projekts “Rail Baltica” sadārdzinājies par 2,352 miljardiem eiro – līdz 7 miljardiem eiro, kas radījis pamatotas bažas par projekta ekonomisko dzīvotspēju. Ventspils mērs Aivars Lembergs, komentējot šo jautājumu, norāda, ka šāds Eiropas Revīzijas palātas secinājums viņam nav pārsteigums un, visticamāk, Covid-19 ienesīs korekcijas projekta realizācijā.
“Eiropas Komisija šo projektu virzīja tad, kad transporta ministrs Eiropas Savienībā bija igaunis, kurš šo projektu gribēja īstenot kā savu ambīciju, parādot, ka, lūk, viņš var šāda projekta realizāciju panākt Baltijas valstīs. Viņš arī šādu projekta iezīmēšanu panāca ar attiecīgi 5 miljardu eiro lielu finansējumu,” atgādināja Lembergs, turpinot, ka šobrīd vērojams, ka šis projekts ir par 40% dārgāks.
“Attiecībā uz Latviju tas cipars nav nosaukts, bet, ņemot vērā, ka iepriekšējais finansējums bija paredzēts aptuveni 1,3 vai 1,5 miljardi eiro, var prognozēt, ka Latvijai tas izmaksās tuvu pie 2 miljardiem eiro, no kuriem 300 miljoni eiro jāfinansē Latvijas valstij,” sacīja Lembergs.
Viņš uzsvēra, ka šis jautājums jau iepriekš tika skatīts arī Latvijas Tranzīta biznesa asociācijā, kas nonāca pie tāda paša secinājuma kā Eiropas Revīzijas palātai: “Arī mēs pirms gadiem četriem vai pieciem konstatējām, ka “Rail Baltica” projektam nav nekāda ekonomiskā pamata. Tas ir ambiciozs politisks projekts, kuru var pielīdzināt Sibīrijas upju pagriešanai uz citu okeānu.”
Lembergs uzsvēra, ka Igaunijā un Lietuvā nav pietiekami cilvēku vai kravu. “Tas pats attiecas uz Latviju. Par to visu maksāsim mēs,” piebilda politiķis.
Lembergs pauda neizpratni par to, ka par pusmiljardu eiro pārbūvēs dzelzceļa staciju, uzbūvēs jaunu tiltu, atpirks zemes īpašumus, lai tikai varētu ar vilcienu nokļūt 5 minūtes ātrāk lidostā “Rīga”: “Vai tad nav, kur naudu likt? Manam prātam tas nav aptverams, bet, ja ir politiskie mērķi, tad jāsaprot, ka tur ekonomiskās loģikas nevar būt, ir tikai politiskās ambīcijas.”
“Es pieļauju, ka Covid-19 krīze var ienest korekcijas arī šāda te, nevienam nevajadzīga, projekta realizācijā, jo tam nav ekonomiskā pamata,” uzsvēra Lembergs, piebilstot, ka šo naudu būtu vērtīgāk ieguldīt dzelzceļa elektrifikācijā.
Foto: F64
1,917 skatījumi